Svar: Begynde på skemad?

7. september 2007

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Trætte Gitte

Du fortæller at din datter spiser godt om natten og du fornemmer at hun virker sulten, så selvom hendes uro også handler om at hun udviklingsmæssigt rent motorisk får lagt sig i en stilling, som hun har behov for hjælp til at komme væk fra, så lyder det jo også som om at hun er sulten.

Du kan i første omgang forsøge om du kan lægge hende hyppigere til om dagen, både for at få hende fyldt ekstra op der, men også fordi hyppig amning øger din mælkemængde og hvis en øgning af mælkemængden er nok til at få hende til at sove, igen, så må du gerne vente et par uger endnu inden du introducerer skemaden.

Modsat hvis hyppigere amning ikke har nogen effekt og hvis hun samtidig virker interesseret i at få andet end bryst, kan holde sit hoved selv, åbner munden, når du giver hende d-dråberne på en ske osv. så lyder hun parat til skemad.

Det er en god idé at starte med grøden, vælg en helt neutral grød uden frugtmos til at begynde med. Med den alder hun har, må du dog også gerne begynde med lidt grøntsagsmos og ...

Annonce

... her er det en god idé at begynde med de lidt mildere grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash.

Det er korrekt at man I DK normalt anbefaler at man starter med det mindre søde og således afventer med frugtmos til barnet har vænnet sig til grøntsagsmos og lignende, da der ellers er en risiko for at barnet kun vil spise det søde.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I Sydeuropa er tanken dog lige modsat, her starter man som regel med det søde, som jo er det barnet kender i forvejen fra modermælken og stille og roligt introducerer man så det mindre søde.

Begynd med 4-5 tsk en gang dagligt hen over nogle dage og øg så mængden stille og roligt, når din datter uden problemer kan spise en lille dl. så giv hende to gange dagligt. Det er bedre at hun får 3/4 dl 2 x dgl end 1½ dl 1 gang dagligt, da det giver plads til mælken efterfølgende, hvilket er med til at holde gang i maven. Når du giver to gange dagligt, så lad det ene måltid være grød og det andet grøntsagsmos.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder